woensdag 4 januari 2017

Nieuw jaar, nieuwe kansen (om oude clichés te omarmen): een vooruitblik


Gelukkig nieuw jaar! Het is inmiddels al het einde van dag vier van driehonderdvijfenzestig, wat betekent dat we nu ruwweg één procent van het jaar achter de rug hebben. Waarschijnlijk is er daarom ergens een regel die me verbiedt nog enthousiast te doen over de stap van 2016 naar 2017, maar die gaan we vrolijk negeren. Wat gaan we dit jaar nog meer doen (of negeren), hopelijk ook erg vrolijk? Daar gaat dit bericht over. (Kijk uit voor de gladheid van dat bruggetje, mensen, whoa. 😎)

--- 

Deze hele blogervaring is een vrij nieuw ding voor mij, dus laten we daarmee beginnen. Het huidige plan is om iedere week te streven naar twee berichten. “Streven naar” is daarin een sleutelterm, want plannen die worden gemaakt in vakanties zijn al snel onrealistisch optimistisch, hoe oprecht ze ook waren bedoeld. Dat betekent echter niet dat ik er niet met evenveel goede moed in plons, als een soort droge Nieuwjaarsduik in een world wide web opgebouwd uit 1'en en 0'en en verwarrende beschrijvingen (zoals deze), dus ik hoop dat jullie mij daarbij willen vergezellen.

Het Plan voor de komende maanden, op dit moment, is als volgt:

1) Vanaf volgende week op woensdagen, hopelijk: een reeks posts over het opstarten van een nieuw verhaal en alles wat daarbij komt kijken. Er is geen betere tijd voor een frisse start dan het moment waarop mensen miljoenen euro’s aan chemische stoffen de lucht in knallen voor de leuke lichtjes en geluidjes (vuurwerk - dat was een verwijzing naar vuurwerk), en dat geldt eigenlijk voor alles waar je mee zou kunnen beginnen, inclusief schrijven. Op Quizlet is net een gloednieuwe editie van SOTY van start gegaan, dus het wordt tijd om met ideeën te komen, plots uit te werken, met dartpijltjes naar goede beginpunten te prikken en personages bij elkaar te knippen alsof je achternaam Frankenstein is (zelfs al was dat eigenlijk de naam van het monster, niet de wetenschapper). Ik zal mijn best doen daar enigszins nuttige en motiverendere dingen over te zeggen, en hopelijk een soort leidraad te bieden voor als je volkomen het pad kwijtraakt. Daarnaast ben ik ook van plan wat masterposts op te stellen met handige (en vooral gratis!) programma’s/bronnen/gadgets/apps/schrijfprompts/toverspreuken, want iedere schrijver heeft die op een bepaald punt hard nodig.

2) Vanaf volgende week in het weekend, hopelijk: een tekst over iets wat mij de afgelopen zeven dagen bij het schrijven is opgevallen, of waar ik tegenop liep, of wat ik absoluut hilarisch vond en met de wereld moest delen. Dit wordt wat meer gefocust op mijn specifieke project(en). Deels is dat om mijzelf gemotiveerd te houden voor zowel deze blog als mijn verhalen, maar deels ook omdat het hopelijk enigszins interessant zal uitpakken en mijn dilemma’s meer universeel herkenbaar zijn.

Ondertussen ben ik ook druk bezig met mijn goede voornemen voor 2017, dat lekker vaag kan worden samengevat als "meer schrijven". Mijn belangrijkste project op het moment is een verhaal waar ik ooit al 50.000 woorden aan heb geschreven, afgelopen zomer tijdens Camp NaNo. Ik ben echter niet helemaal tevreden over het merendeel van die woorden. Op dit moment probeer ik daarom voor het eerst van mijn leven een gedetailleerd en nogal complex plot helemaal van tevoren uit te plannen en iets te herschrijven waarbij ik een ruwe eerste draft kan kannibaliseren. Ik heb er een hoop plezier mee, maar word er ook regelmatig een beetje wanhopig van. Het voelt alsof ik in een sitcom zit, alleen dan een hele saaie, die bestaat uit twintig minuten durende afleveringen waarin ik in mijn eentje naar mijn laptop frons en snoepbanaantjes naar binnen werk alsof die me zullen helpen de plotholes in mijn hart te vullen.

Overigens heb ik in die hele eerste procent van het jaar nog geen woord daadwerkelijk op papier gezet. Dat wilde ik even hieraan toevoegen, voor het geval dat er misverstanden ontstaan en het klinkt alsof ik al echt goed op weg ben met deze herschrijfacties. Er zijn vast mensen die reeds een vliegende start hebben gemaakt in het nieuwe jaar en meerdere duizenden woorden hebben geschreven sinds de klok voor het eerst twaalf uur sloeg, en ik ben erg trots op jullie, en ik hoop van harte dat jullie die vaart er nog een tijdje in kunnen houden, maar dat was niet helemaal mijn ervaring. Heb je ooit gehad dat je geen enkele letter typt, maar toch mild verbaasd bent wanneer je merkt dat je verhaal maar niet opschiet? Niet getreurd als je (samen met mij) bij die groep hoort: wij komen er ook wel. Ooit.

---

Maar dan nu de echt belangrijke vraag: wat zijn jullie schrijfplannen voor 2017? Ga je net als ik een oud, half uitgeschreven idee uit de kast halen en afstoffen, of heb je misschien wat gloednieuwe dingen klaarliggen? Heeft het al een vorm, of is het nog een vloeibare Barbapapa aan ideeën? Ik hoor er graag over! ✨


> volgende bericht: Van prut naar plot: een stappenplan

4 opmerkingen:

  1. Jij wilt onze reacties inlijsten, ik jouw blogposts. Ik ga er m'n kamer mee behangen - probeer me maar eens tegen te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dat geval zal ik zeer mijn best doen om er nog een hoop te schrijven, zodat je je kamer niet hoeft te behangen met maar twee A4'tjes. Win-win!

      Verwijderen
  2. Je blogposts die ik tot nu toe heb gelezen (dat zijn er welgeteld twee), zijn heerlijk eerlijk en je hebt het soort humor waar ik wel van hou. Oftewel op de een of andere manier lijk jij een taal te spreken die ik kan begrijpen. Ja, ik weet het. Je schrijft gewoon Nederlands, maar je snapt wel wat ik bedoel, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het is heel goed om te horen dat je geen woordenboek nodig hebt. Bedankt! Ik vind dit oprecht een leuk compliment. :D

      Verwijderen