Er zijn tientallen, misschien wel honderden kleine en wat
grotere adviezen te bedenken die je beginnende schrijvers mee zou kunnen geven.
Die kennis is (soms) heel waardevol. Toch is het uiteindelijk allemaal
ondergeschikt aan iets anders: er is eigenlijk maar één manier om schrijven
écht fout te doen, en ik ben er erg goed in. Maar wat is het dan? Wat is dit
geheim, deze niet-hack die je absoluut moet ontwijken? Wat is hetgeen waar ik
zo onbedoeld zo getalenteerd in ben?
---
Het antwoord op al die vragen: niet schrijven.
Ik weet het, flauw, erg flauw, en nogal voor de hand
liggend. Het is echter verraderlijk gemakkelijk om toch in dit gat te vallen,
soms, zelfs al staat het duidelijk aangegeven op de kaart en ben je volkomen
van plan om er met een wijde boog omheen te lopen. Schrijven, ondanks het feit
dat het voor veel mensen een ontspannende hobby is, kost namelijk moeite. Er gaat tijd en werk in zitten
en je moet zorgen dat het enigszins klopt, en dat personage A niet in de eerste
scène een blondine is en in de tweede een brunette (tenzij dat opzet was omdat je
personage haar haar heeft geverfd). Dat is niet altijd gemakkelijk. Het is oké
als het zelfs een tijdje heel erg moeilijk lijkt.
Wat niet oké is, is het dan maar helemaal op te geven.
Uitstel is toegestaan; afstel niet. Uiteindelijk kun je namelijk niet beter
worden als je het nooit doet, hoeveel theorie je ook leest. Veel dingen voelen
misschien een beetje zoals fietsen, maar dat is een nogal valse vergelijking in
dit geval. Fietsen, voor de meeste mensen, is iets wat ze één keer leren. Balans
houden en de pedalen bewegen, af en toe je stuur draaien zodat je niet tegen
een boom op rijdt, en je zit helemaal goed. Op dat punt heb je een plafond
bereikt. Je zult waarschijnlijk nooit beter worden in fietsen dan je al bent,
want er zijn geen hogere niveaus dan dat voor de hobbyfietser. Voor een
creatief streven is dat plafond er niet. Iedere keer dat je creatief fietst
(schrijft) word je een beetje beter in creatief fietsen (schrijven), zelfs als
je het zelf misschien niet onmiddellijk kunt merken door hoe geleidelijk het
gaat.
En dan is er nog de laatste, maar misschien wel meest
belangrijke reden om te blijven oefenen: het is beter om iets te hebben wat
imperfect, maar af is, dan iets te hebben wat niet bestaat, maar in je hoofd
altijd perfect blijft. Dat laatste voelt misschien prettiger. Het is definitief
veiliger, voor zowel de personages waar je zo aan gehecht bent, als je half
uitgewerkte, in je dromen netjes ingevulde plot en je eigen schrijversego. Maar
met veilig kom je nergens, wat dit betreft. Het is soms heel hard nodig om
zonder parachute uit het vliegtuig te springen (metaforisch, niet letterlijk,
alsjeblieft niet letterlijk), want anders kun je nooit leren vliegen (dit is
waarom het niet letterlijk moet; de meeste mensen zijn hier niet zo goed in
zonder hulpmiddelen).
En zelfs als het niet voelt alsof je vliegt, zelfs als
het meer lijkt alsof je met honderd kilometer per uur een steeds diepere
afgrond in crasht, heb je die ervaring daarna wel. Je hebt dat verhaal
geschreven, of het nou een prachtige Boeing 747 of een Titanic blijkt te zijn,
en dat is heel veel waard. Het bestaat! Jij hebt het gemaakt. Dat is immers wat
schrijven inhoudt, dingen maken vanuit niets, zodat andere mensen die dingen
kunnen lezen en zien. Goede dingen maken is de volgende stap, waar je vanzelf op zult uitkomen als je maar doorzet. Je kunt het, jonge Shakespeare.
---
Ik zal dit afsluiten met een erg relevante, naar mijn
mening erg goed gevonden quote, waarvan niemand precies weet van wie hij komt:
“In theorie is er geen verschil tussen theorie en
praktijk. In de praktijk wel.”
- Yogi Berra (Amerikaanse honkbalspeler
die onder andere ook de vader is van de wijze woorden “Always go to
other people’s funerals, otherwise they won't go to yours”) OF Johannes L. A. van de Snepscheut (computerwetenschapper
en man met een achternaam die klinkt alsof ik hem hier ter plekke heb verzonnen,
al zweer ik dat het niet zo is)
tl; dr: Alles is goed, als je het maar doet. Dat rijmt,
dus dan moet het wel waar zijn. Mijn vraag van vandaag (nog meer poëzie, hoe
vind je die): wanneer is de laatste keer dat jij hebt geschreven?
Vorige bericht: Waarom diversiteit niet optioneel is
Volgende bericht: (Komt woensdag!)
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenWat leuk dat je zoveel moeite doet om mensen te helpen! :)
BeantwoordenVerwijderen